Veliki petak - B

Napisao/la Alojzije Čondić. Posted in Godina B

Muka Gospodina našega Isusa Krista (Iv 18,1-19,42)

Razmatrajući otajstvo muke i smrti, našega Gospodina, Isusa Krista spoznajemo tko je Bog i otkrivamo smisao svoga života. Bog se očituje na križu, jer je križ njegovo prijestolje s kojega svijet privlači k sebi, mjesto ljubavi s kojega je zagrlio sve ljude. Da, u jednoj ruci drži nas osobno, a u drugoj onoga tko me živcira. Time pokazuje da je neumoran u opraštanju i ljubavi.

U tomu vidu put Crkve i naše poslanje izrastaju pod križem Isusa Krista. Svi smo prožeti križem, pa govoriti o čovjeku bez križa bio bi nesmisao, govorit o Kristu bez križa bila bi prevara jer Krist na križu očituje svoje lice. Često nam se čini da je zlo jako i da su djeca svjetla preplašena, no, mi vjerujem u snagu Kristova križa, znamen ljubavi. Stoga se upitajmo tko je za mene raspeti Krist?

U odgovoru na to pitanje pomažu nam mnoge osobe s križnoga puta i vjerujem da se u nekima prepoznajemo: Pilatu ili Judi, Petru ili svjetini, Veroniki ili Šimunu Cirencu, Ivanu ili Mariji. Ipak bih istaknuo neke druge osobe, koje su sudjelovale u scenariju Kristove muke, a znakoviti su i za naše doba.

Evanđelisti svjedoče o vojnicima koji su bili u igri oko Krista, a bili su u sustavu rimskoga cara. Pilat je osiguravao mir pomoću vojske, ali vojnom se pomoću ne može uspostaviti cjeloviti i konačni mir, jer istinski mir počiva na Božjoj pravednosti. Vojnici su bili u službi sustava za smaknuća te su izvršavali naredbe:

Uhitili su Isusa i odveli ga Pilatu. Bičuju ga. Izruguju ga jer znaju da tvrdi da je kralj, a sad je u njihovim rukama i uživaju u tomu da ga ponizuju dokazujući svoju jakost, dodvoruju se caru i sustavu. Zar se i danas mnogi licemjerno ne dodvoruju razni sustavima? Vode ga na križ, zabijaju čavle, krune ga. Baciše kocku za njegovu odjeću – kockamo li se s Kristovim tijelom, vojnik mu daje piti ocat – a dajemo li mi Kristu kiselost života?

To je plod bezbožnoga sustava, koji zatvoren u sebe ne vidi snagu i sjaj raspete Ljubavi. Potom se sunce pomrači i zemlja se zatrese. Kakvi su suvremeni sustavi i hoće li se zemlja potresti?

No, od svega toga važniji je događaj vjere jednoga od vojnika, za kojega evanđelist zapisa: Kad satnik vidje što se zbiva, stane slaviti Boga: Zbilja, čovjek ovaj bijaše pravednik.

Što je potaklo vojnika na taj obrat? Potresen onim što je vidio priznaje da je od trojice raspetih Isus Sin Božji. Bez straha pred osudom i kaznom svjedoči, slavi Boga. Nakon što je Isus izdahnuo jedan mu je vojnik probo bok, a iz njega je potekla krv i voda. Blagoslov je te ljubavi taknuo satnika, koji se kaje i napušta sustav zla te postaje branitelj Pravednika s križa. Za vojnika Krist je Pravednik i želi biti u njegovoj službi!

Upitajmo se: jesmo li mi, na ovaj ili onaj način, u ideološkomu sustavu za smaknuće ili uprta i čista pogleda u Kristov križ nadilazimo zakulisne igre? Vojnik je, svjestan svoje grješnosti i posljedica, ganut stao uz Kristov križ, i tako je postao častan, časnik i branitelj, zauzeo se za krst časni i slobodu zlatnu, za Božju a ne ljudsku pravednost, stao je uz Kristov križ dopustivši ljubavi i svetosti da ga zahvati.

Večeras na Veliki petak, Krist traži svoje časnike i sa svoga križa poziva nas da i mi, poput satnika i njegove majke Marije, stanemo pod njegov križ, da budemo njegovi duhovni i životni časnici. Da ne bi pomračilo sunce poziva nas da budemo čuvari i branitelji Isitne i života, braka i obitelji, domovine i Crkve, promicatelji njegove slave i njegova križa! Amen.