Treća kroz godinu - B

Napisao/la Alojzije Čondić. Posted in Godina B

Hajdete za mnom i učinit ću vas ribarima ljudi! (Mk 1,14-20)

Nekada nam se život učini nesnošljiv jer smo dovedeni pred zid i ne znamo kamo krenuti i mislimo da je sve propalo, a onda se odnekud pojavi zraka sunca, koja nas obasja. Jesam li spreman biti drugomu zraka sunca ili sam oblak koji je zaklanja? Zašto?

Nakon što je Ivan ubijen, Isus je počeo javno djelovati. Ali, ne iz Jeruzalema, nego s periferije, iz Galileje. Galileja je bila ozloglašena i bila je pod utjecajem pogana i Rimljana, koji su se podsmjehivali ondašnjim vjerskim običajima. No, Isus je započeo upravo tu, s periferije. Što? Upravo ono što je Bog naviještao u Staromu zavjetu po proroku Joni.

Gospodin je pozvao Jonu da ide u asirski grad Ninivu naviještati riječ Božju: Ustani, idi u Ninivu. Niniva je bila veliki razvratni grad. Asirci su uništavali i porobljavali Jeruzalem i izraelski narod. Kada je Jona čuo Božji poziv, što čini?, pobjegao je, nije se usudio obraćati Ninivljane. No, nakon Božje upornosti, Jona se odvažio, ustade i ode u Ninivu naviještati obraćenje. A mi? Ninivljani su prihvatili njegov naviještaj i počeli su se obraćati. Potom, Bog vidje da se obratiše od zloga puta, sažali se i odusta od svojih prijetnji. To je Božja ljubav.

Slično se dogodilo Ivanu. Naviještao je obraćenje i Kraljevstvo Božje. Farizeji su ga optužili, a Herod ga je dao pogubiti. Ali, mnogi su povjerovali. Potom dolazi Isus te iz poganske Galileja počinje naviještati, što? Temeljna mu je poruka bila: Obratite se i vjerujte evanđelju, tj. dajte vrijeme i prostor Bogu u svomu životu. Očito su živjeli nevjerno, daleko od Božje volje.

Niniva, Galileja? Simbol života bez Boga. Što je danas Niniva? Zar to nije društvo bez Boga, zar to nije manipuliranje ljudima radi svojih interesa, zavođenje lažima veličajući materijalizma, zar to nije ravnodušnost prema evanđelju ili opravdavanje krađe i života na tuđi račun, prevara, neodgovornost prema svomu radu, školi, braku i obitelji, zar to nisu razmišljanja da život počinje tek rođenjem i rodna ideologija, zar to nije suvišno provođenje vremena i uporaba otrovnih sadržaja na internetu (mreža), jer tobože kvaliteta se određuje koliko tko ima googl točkica; moram se zadužiti da bi bih otišao na raskošni put ili kupiti nešto po zadnjoj modi samo da nekomu nešto dokažem, a potom se moram razapinjati vraćajući kredit. Zar moramo smatrati naprednim sve što nam se pruža bez zdrave kritike i tako biti puki objekt, potrošač? Zar i naše društvo nije zagrezlo i ninivski mentalitet? A tko je i gdje je Jona?

Riječ Božja upućena je svima. Bog pokazuje koliko mu je stalo do nas, pa među nama i u nama traži Jonu, Petra i Andriju, poziva svoje učenike i šalje nas da naviještamo njegovu riječ u suvremenomu poganskom okružju. Možda bismo najradije pobjegli kao Jona, jer se Božji naum ne uklapa u moj plan, moje gušte, želje, mentalitet, ali uteći od Boga… gdje? Dakle, biti kršćanin znači slijediti Boga, biti obilježen, biti trajno raspet i s radošću živjeti napetost u svijetu (kao strune).

Isus se obratio učenicima i reče im: Hajdete za mnom, dakle, nije im rekao: idite ispred mene, nego idite za mnom, tj. ja ću prvi, a vi me slijedite jer vas želim izvući iz Ninive i periferije. To je znak njegove blizine čovjeku, Božanske mudrosti, odvažnosti. Isus nam širi im vidike. Učenici su se odazvali i pošli su za Isusom. A što su radili prije nego su pošli? Krpali su mreže.

Oni koji se bave ribarenjem znaju što znači krpati mreže. Pitanje je: je li se naša društvena i crkvena mreža razderala, je li od nje nastala velika Niniva, treba li je krpati? Je li dovoljni krpati ili je treba obnova? Da, zato nas Krist ponovo zove, želi da mi vjernici nasljedujući njega ne tapkamo u mraku niti da upadamo u dužničko ropstvo krpareći mreže svjetskih gospodara, nego da se umrežimo i stvaramo nove mreže kršćanskih vrjednota, koje će biti transparentne, dostupne svima, bez kojih se ne će moći živjeti zdrav i normalan život, poziva nas da iz temelja mijenjamo mentalitet. U tomu nam mogu pomoći i suvremene mreže (internet), ali treba paziti da se ne bismo u njima zamrsili te ih se ponekada odreći, ostaviti da bismo svoje vrijeme usmjerili i darovali drugima. Jer Isus želi da budemo ribari ljudi, da im navijestimo i posvjedočimo njegovu istinu i ljubav.

Možda nam se čini nemogućim u suvremenoj Ninivi. I Jona je tako razmišljao. Možda nam se čini da smo na periferiji kao i Galileja, ali Isus je s periferije, iz Galileje počeo. On želi ući u našu Galileju, u našu Ninivu, za koju je trebalo tri dana hoda. Isus je bio tri dana u grobu i želi uskrsnuti našu periferiju da mi vjernici nasljedujući njega drugima i cijelomu svijetu budemo ta zraka sunca, zraka vjere, koja u njima stvara sigurnost i toplinu.

Da to nije moguće ne bi nas Krist pozivao. Stoga, ne budimo tvrda srca, nego osluhnimo Kristov poziv: Učinit ću vas ribarima ljudi te kao Jona i Kristovi učenici pođimo u svoju Ninivu naviještajući obraćenje i vjeru u evanđelje. Amen.